۵ علت درد پاها و راه درمان آنها | مجله سلامت و دانلود مداحی

ناشر : دانلود مداحی

۵ علت درد پاها و راه درمان آنها | مجله سلامت و دانلود مداحی


پیاده‌روی یکی از آسان‌ترین، اثربخشترین و پذیرفته‌ترین شکل‌های ورزش است که خیلی مورد ستایش قرار گرفته و این کاملا درست است. البته این امر مادامی که با پا درد که هر گام را عذاب آورتر می‌کند، سروکار نداشته باشید، صحت دارد.

بر اساس گزارش انجمن ارتوپدیک پاها و مچ پا در آمریکا محدوده ۸۰٪ از خانم ها با مسائلی در پاهایشان مواجهند، یعنی بیشتر ما چنین مسئلهی داریم، پیاده‌روی احتمالا کمتر از لم دادن روی کاناپه برایتان دلبرا است.

ریک اولدرمن فیزیوتراپیست در دنور و نویسنده‌ی کتابی برای معالجه شما با عنوان درد پا و مچ پا، می‌گوید: پاها نیز تقریبا به‌اندازه‌ی دست و مچ دست دارای استخوان است، درنتیجه قسمتی پیچیده‌ایی از جسم است. با این حال تا وقتی که مسئلهی بروز نکند، توجه چندانی به پاها نمی‌شود.

این امر به ویژه برای خانم ها کاملا صدق می‌کند. دیدسنجی اخیر که توسط انجمن فیزیوتراپی انجام شد، نشان داد که احتمال پا درد در خانم ها به نسبت آقایان ۹ برابر زیادتر است، به احتمال بیشتر این امر دراثر این واقعیت است که از هر ۱۰ زن ۹ نفرشان کفش‌هایی که برای پاهایشان خیلی کوچک است را می‌پوشند. و نتیجه؟ بیش از ۷ زن از هر ۱۰ زن پیامدهای همانند انحراف شست، انگشت چکشی پا یا دیگر ناهنجاری‌های دردناک پا را متحمل می‌شوند، این تمام آن چیزیست که قادراست جست و خیز را از گام‌های شما دور کند.

پیشنهاد‌هایی مختص مردمی که پیاده‌روی می‌کنند، به‌ویژه اگر گستاخانه عاشق کفش‌های پاشنه بلند هستند؟ اولدرمن می‌گوید: اولین قدم در معالجه درد مزمن پا دانستن دلیل آن است. در دنباله به ۵ مورد از شایع‌ترین مسائلی که خانم ها را از پیاده‌روی‌های طاقت‌فرسا رها می‌کند و بار دیگر پاهایی شاد را به شما باز می‌گراند برایتان آورده‌ایم.

علت شماره ۱: التهاب بافت همبند پاشنه

پزشک جفری ای اوستر، کارشناس پا در نیویورک می‌گوید: التهاب بافت همبند پاشنه تاحد بیشتری رایج‌ترین مشکفهرست که در بیماران میانسالم مشاهده می‌کنم.

سندرم التهاب بافت همبند پاشنه دراثر مصرف‌ی بیش از اندازه از پاهاست که منجر به التهابات دردناکی در دسته‌ا‌یی از بافت‌های فیبری می‌شود که تا کف پا نیز دنباله می‌یابد. اوستر می‌گوید: التهابات پاشنه در بچه ها وجود ندارد زیرا آن‌ها به شتاب معالجه می‌شوند. در مردم مسن نیز وجود ندارد زیرا امحل انجام فعالیت‌هایی که منجر به این مریضی شود، در آن‌ها نیست.

اگر شما در ممحدودهه‌ی سنی ۴۰ تا ۶۵ سال هستید، احتمال زیادتری وجود دارد که درد و التهاب پاشنه پا را تجربه نمایید، به‌ویژه اگر اضافه وزن دارید. اوستر می‌گوید: نیروی روی پاها محدودها ۱۲۰٪ وزن شماست. همین امر سبب می‌شود که در طول وقت پاها فایده ارتجاعی خود را از دست دهندکه منجر به درد می‌شود.

معالجه: ماساژ دادن و کشش پاها و زانوها. به گفته‌ی راشل اسکات، معالجهگر و ماساژ معالجهگر در لینوود، این مورد نه تنها منجر به فعال شدن منشا تازه‌ای از اکسیژن در خون آن ناحیه از پاها می‌شود، بلکه ماساژ و کشش قادراست التهاب عضلات را از بین برده و به حرکت آزادنه با درد کمتر یاری کند. اسکات می‌گوید: مردم اکثربه تنهایی به کف پا توجه کنند و فراموش می‌کنند که بافت همبند پاشنه قسمتی از یک سیستم است که از ماهیچه‌های ساق پا آغاز و تا تاندون آشیل دنباله می‌یابد.

علت شماره ۲: انحراف شست و انگشت چکشی پا

پزشک سوزان سی. فوشز، دکتر کارشناس و تناسب هیکل در نیویورک پارک معتقد است ناهنجاری‌های دردناک انگشت بزرگ پا (انحراف شست پا) و انگشتان کوچک (انگشت چکشی پا) قادراست ژنتیکی باشد، اما اگر به طور مداوم کفش‌های خیلی تنگ بپوشید، اوضاع آن‌ها وخیم‌تر می‌شود.

او اضافه می‌کند که این مفاصل همواره زمانی که کفش دائما به آنان ساییده شود، دردناک‌تر می‌شوند و سبب التهاب، تورم و قرمزی می‌شود. در انحراف شست همواره با برآمدگی دردناک و سفت در انگشت بزرگ پا مواجه هستیم، این پیامد گاهی‌اوقات سبب می‌شود انگشت به‌طور مورب به‌ سمت انگشت دوم تغییر جهت دهد.

فرم انگشت چکشی وقتی پدید می‌آید که یکی از عضلات انگشت ضعیف شود و بنابراین روی تاندون‌ها و مفاصل یک انگشت یا انگشتان زیادتر فشار وارد کند، که سبب می‌شود انگشت پا به مفصل بچسبد.

معالجه: کفش‌های خوب انتخاب نمایید. فوشز می‌گوید اولین قدم برای پیشگیری از انحراف شست پا یا پیامد‌ی انگشت چکشی پا این است که قطعا کفش‌هایی با جلوی پهن بپوشید تا انگشتانتان فضای به اندازه داشته باشند.

بایست محدوده یک ونیم سانت فضا بین نوک بلندترین انگشت شما و انتهای کفش باشد. او می‌گوید: کفش‌های شما نبایست سبب فشار بیشتر روی پا و انگشتان یا سبب عدم موفقیتگی آن‌ها بشود. همینطور می‌توانید یک پد ویژه جهت از بین بردن میخچه به کفشتان اضافه نمایید ( زمانی که مفاصل بزرگ انگشتان پا به جلوی کفش سائیده شود، میخچه‌ها ظاهر می‌شوند.) یا می‌توانید یک پد ویژه که بخشی از آن در کفش و در دنباله تا ساق پا را می‌پوشاند به کفش‌ها اضافه نمایید. این پد قادراست ساختار و کارکرد زیستی پا را خوب شدن قسمتد، به تعادل عضلات و تاندون‌ها یاری کند و مانع از وخامت انحراف شست پا و انگشت چکشی پا شود.

علت شماره ۳: میخچه

به‌گفته ‌یاستر، افزون بر اینکه که خیلیی از ما تصور می‌کنیم بخش‌های ضخیم پوست واقعا بدمدیده هستند، میخچه‌ها گونهی از خال‌های فشاری هستند که در حین راه رفتن می‌توانند دردناک نیز باشند. جالب توجه اینکه آنان در واقع شیوه دفاعی جسم برای پیشگیری از گسترش تاول‌های دردناک هستند.

در صورت عدم بروز میخچه فشار و سایش، پوست را برای ایجاد حباب‌های پر از مایع و دردناک که به‌عنوان تاول شناخته می‌شوند، برانگیختن می‌کند. اما از طرف دیگر میخچه‌های روی پاشنه، قوزک، یا انگشت چکشی مانعی بر سر راه پیاده‌روی شما هستند.

معالجه: خیس‌میل کردن و سپس نرم‌شدن. برای معالجه میخچه در خانه، پاهای خود را در آب گرم غوطه‌ور نمایید و سپس یک لوسیون مرطوب‌کننده که مملو از اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و اوره می‌باشد به پاهایتان بمالید. این مواد قادراست به نرم شدن پوست یاری کند و میخچه را کوچک نماید. اگر میخچه‌ بزرگ و دردناک است، به یک کارشناس پا یا کارشناس پوست رجوع نمایید که تا با یک تیغ جراحی آن ‌را بردارد و یا اگر چندان درد ندارید احتمالا دکتر داروی کورتیزون تجویز می‌کند.

علت شماره ۴: التهاب تاندون آشیل

به‌گفته‌ی فوشز، تاندون آشیل در پشت پا به استخوان پاشنه می‌رسد و اگر بیش از اندازه از آن کار بکشید قادراست ملتهب و برانگیختن‌پذیر شود. پیامد‌ایی که دنبال دارد التهاب تاندون خواهد بود و البته دونده‌ها نظیر کسانی که مرتب کفش پاشنه‌‌ بلند می‌پوشند، آماده التهاب هستند. گرچه چندان شایع نیست اما علت بالقوه‌ی مریضی‌های التهابی دیگر نظیر ورم مفاصل روماتوئید یا نقرس است.

معالجه: استآسان کردن، گذاشتن یخ و تکرار. به‌گفته‌ی فوشز، هرچه سریع‌تر آنان را در نطفه خفه نمایید، مناسبتر است، توصیه او این است که به مدت یک هفته یا یک ماه از انجام هر نوع فعالیتی که درد را شدیدتر می‌کند، پرهیز نمایید. زمانی که درد ناگهانی و شدید را احساس کردید، سریعا در آن نقطه یخ بگذارید. شاید دکترتان یک ضدالتهاب غیر استروئیدی برای تسکین ناراحتی و التیام التهاب تجویز کند.

علت شماره ۵: تورم عصب مورتون

به‌گفته‌ی فوشز، این وضعیت سبب درد در بغل پای شما می‌شود که به سمت انگشتان سوم و چهارم پخش می‌شود. او می‌گوید: این حس شبیه وجود شن ریزه یا سنگ در کفش است. از دیگر علت ها نفرین خلقت کفش‌های پاشنه بلند‌: آن‌ها می‌توانند محرک این تقویت دردناک شوند. درنتیجه ورزش‌هایی سنگین برای پا نظیر تنیس، دویدن، یا پیاده‌روی قادراست، ناراحت کننده باشد.

کوبیدن مکرر پا در سطوح سخت سبب ضرر به عصب‌های منتهی به انگشتان می‌شود. مردمی که انحراف شست، انگشت چکشی، قوس کف پا یا کف پای صاف دارند نیز در ریسک دچار به تورم عصب مورتون هستند.

معالجه: کفش‌هایی جدید، ارتوتیک‌های متداول و احتمالا تزریق کورتیزون. به‌گفته‌ی فوشز، نخست، دکتر شما برای پیشگیری از دیگر مسائل عکس‌برداری را تجویز می‌کند و احتمالا به ‌دنبال آن اسکن و ام آر ای که ابزارهای دقیق‌تری برای شناسایی ناهنجاری‌های بافت نرم هستند را پیشنهاد می‌کند.

سپس، همچنان که غرق شادی کفش جدیدتان هستید، تازه متوجه می‌شوید همین کفش‌ ناخوب منجر به مسئله شده و درد را شدیدتر می‌کند. او می‌گوید که محافظ قوس داخلی پا، پد کف پا یا ارتوتیک‌های متداول را امتحان نمایید، زیرا درزمان راه رفتن به شکل پا و نرم نگه‌داشتن آن یاری می‌کند. اگر این تاکتیک محافظه کارانه اثربخش نبود، تزریق کورتیزون یا حتی عمل جراحی برای کم شدن فشار روی عصب قادراست یک انتخاب اثربخش باشد.