چگونه در خواب لاغر شویم؟ 6 راه کاهش وزن با خوابیدن | مجله سلامت و دانلود مداحی

ناشر : دانلود مداحی

چگونه در خواب لاغر شویم؟ 6 راه کاهش وزن با خوابیدن | مجله سلامت و دانلود مداحی


اگرچه این موضوع اندکی عجیب به دید می‌رسد اما بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه هاروارد، خواب قادراست بر روی وزن شما اثر داشته باشد. برای انجام این مطالعه، پژوهشگران عادت خواب بیش از ۱۳۳۳۵۳ زن سالم را مورد تحقیق قرار دادند. این تحقیق نشان داد خانم های که خواب مناسبتری داشتند ۴۵ درصد نسبت به دیگر مردم کمتر به مریضی دیابت گونه ۲ مبتلا می‌شدند.

دیر خوابیدن امکان پذیر است سبب ایجاد چاقی شود:

وقتی که ریتم شبانه روزی شما آشفته می‌شود، جسم هورمون گرلین زیادتری ترشح خواهد کرد. این هورمون مسئول زیاد شدن اشتها در مردم است و قادراست سبب ایجاد پرخوری و در نهایت زیاد شدن وزن شود.

با زیاد شدن وزن، ریسک دچار به مریضی دیابت گونه ۲ زیاد شدن نمایان می‌کند. همینطور نداشتن یک خواب آرام و مناسب قادراست میزان هورمون لپتین که مسئول احساس سیری در جسم است را کم شدن دهد. همینطور محرومیت از خواب نیز عامل دیگری است که قادراست سبب زیاد شدن وزن در مردم گردد.

مطالعات انجام شده در کلینیک مایو نشان می‌دهد وقتی که مردم ۸۰ دقیقه از خواب شبانه روزی خود را کم می‌کنند، ۵۴۹ کالری زیادتر از دیگر مردم گرفتن خواهند کرد. این موضوع نشان دهنده زیاد شدن وزن است.

مطالعات انجام شده در دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد مردمی که در شبانه روز ۸.۵ ساعت می‌خوابند دوبرابر زیادتر از مردمی که ۵.۵ ساعت می‌خوابند چربی خود را از دست می‌دهند.

حتما از خودتان می پرسید چرا سه ساعت خواب اضافه قادراست سبب سوزاندن چربی زیادتر شود؟ مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مسائل خواب قادراست میزان هورمون استرس یعنی کورتیزول را زیاد شدن دهد که همین امر قادراست منجربه ایجاد التهاب و مسائل انسولینی شود. هردوی این موارد به زیاد شدن وزن وابسته هستند.

در حقیت مطالعات منتشر شده نشان می‌دهد که تنها ۴ روز محرومیت از خواب قادراست حساسیت جسم به انسولین را کم شدن دهد و چربی زیادتری در جسم ذخیره گردد.

با این وجود یک خواب شبانه آسان تنها چیزی نیست که شما برای کم شدن وزن احتیاج دارید هرچند موضوع خیلی باارزشی است. وقتی که صحبت از کم شدن وزن به میان می‌آید بایست به این مطلب توجه داشته باشید که عاملهایی همانند ورزش، رژیم خوراکی و خواب به همراه یکدیگر اثربخش خواهند بود.

چگونه در خواب لاغر شویم؟

وقتی که می‌خواهید کم شدن وزن داشته باشید، بایست خواب خوب و به اندازه را مددید قرار دهید. اما خواب بیش از اندازه نیز قادراست نتیجه معکوس داشته باشد. قوانین زیر را دنبال نمایید تا بتوانید وزن زیادتری کم نمایید:

  1. در شبانه روز ۶.۵ تا ۸.۵ ساعت خواب خوب داشته باشید: در یک مطالعه انجام شده، خانم های که بین ۶.۵ تا ۸.۵ ساعت خواب داشتند؛ ریسک زیاد شدن وزن کمتری نیز آن‌ها را تهدید می‌کرد.
  2. در یک وقت نمایان بخوابید: وقتی که می‌خواهید جسم خود را برای کم شدن وزن مهیا نمایید، مناسبتر است یک برنامه منظم برای خواب خود داشته باشید.تلاش نمایید همیشه در یک وقت نمایان بخوابید.
  3. دمای اتاق را کم نمایید: خوابیدن در یک اتاق خنک‌تر، سبب می‌شود جسم چربی زیادتری بسوزاند. اینکار همینطور سبب خوب شدن حساسیت به انسولین نیز می‌گردد.
  4. سعی نمایید اتاق را تاریک‌تر نگه دارید: خانم های که در اتاق تاریک می‌خوابند ۲۱ درصد کمتر از دیگر مردم به چاقی مبتلا می‌شوند.
  5. همه ی ابزارهای هوشمند خود را کنار بگذارید: حتما شما هم شنیده‌اید که مصرف دستگاه‌های هوشمندی همانند موبایل و تبلت قادراست خواب شما را تحت اثر خود قرار دهد. نور حاصل از این دستگاه‌های هوشمند قادراست میزان ملاتونین را تحت اثر قرار دهد. مطالعات انجام شده در دانشگاه گرانادای اسپانیا نشان می‌دهد که کم شدن میزان ملاتونین قادراست سبب زیاد شدن وزن در مردم گردد. حداقل سی دقیقه قبل از خواب دستگاه‌های هوشمند خود را خاموش نمایید.
  6. دیگر عاملها را فراموش ننمایید: استفاده خوراکی های سالم و حرکات بدنی متفاوت قادراست به کم شدن وزن یاری کند.