خواص شگفت انگیز روغن اسطوخودوس - 10 خاصیت اسانس اسطوخودوس | مجله سلامت و دانلود مداحی

ناشر : دانلود مداحی

خواص شگفت انگیز روغن اسطوخودوس - 10 خاصیت اسانس اسطوخودوس | مجله سلامت و دانلود مداحی


روغن الزامی اسطوخودوس یکی از سختکوشبردترین روغن هایی است که امروزه مورد مصرف قرار می گیرد اما مزایای این روغن محدوده ۲۵۰۰ سال قبل شناسایی و کشف شده است.

این روغن به دلیل فایده آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، تسکین قسمتی، آرام‌کنندگی و ضدافسردگی که دارد در محصولات معالجه ای و آرایشی به وفور یافت می شود. مصریان باستان از اسطوخودوس به عنوان عطر مصرف می کردند.

در حقیقت وقتی که معبد پادشاه تات در سال ۱۹۲۳ بازگشایی شد، بوی خوش اسطوخودوس در آن پر شده بود. گفته می شود بعد از ۳۰۰۰ سال باز هم می توان این بوی خوش را از معبد استشمام کرد.

متون وابسته با اروماتراپی مدرن و قدیمی بیان می کنند که اسطوخودوس فایده آنتی باکتریایی دارد و روغن آن برای این منظور مورد مصرف قرار می گیرد.

برگ ها و ریشه های این گیاه نیز برای مهیا سازی عصاره آن برای خوب شدن مریضی های گوارشی و روماتیسم به کار می رفت. این ماده در محصولات آرایشی نیز استفاده دارد.

فایده های روغن اسطوخودوس

رومی ها از این روغن برای حمام کردن، پخت و پز و تمیز کردن هوا مصرف می کردند. در متون قدیمی نیز از این روغن به عنوان ماده خوشبو برای معالجه نام برده شده است.

این روزها روغن اسطوخودوس قادراست مزایای بیشتری برای جسم داشته باشد که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر ذکر کرد:

  • کم شدن نگرانی و استرس های عاطفی و احساسی
  • محافظت از جسم در برابر علامت های دیابت
  • خوب شدن عملکرد مغز
  • یاری به خوب شدن سوختگی ها و زخم ها
  • خوب شدن خواب
  • بازیابی رنگ پوست و کم شدن آکنه
  • کندتر کردن روند پیری به یاری فایده آنتی اکسیدانی
  • تسکین درد
  • تسکین سردرد

به دلیل اینکه روغن اسطوخودوس در برگیرنده چنین خصوصیاتی است و می توان آن را به طور مستقیم بر روی پوست اعمال کرد.

شما می توانید آن را در برنامه روتین خود قرار دهید به ویژه اگر به دنبال یک روغن مناسب برایمراقبت از تندرستی خود هستید.

دانشمندان به تازگی آغاز به ارزیابی طیف گسترده ای از مزایای روغن اسطوخودوس کرده اند اما شواهد بیشتری وجود دارد که نشان دهنده خصوصیات شگفت انگیز این روغن است.

۱۰ فایده روغن اسطوخودوس

  1. محافظت آنتی اکسیدانی:

رادیکال های آزد همانند سموم، مواد شیمیایی و آلاینده ها خیلی پرمخاطره هستند و می توانند عامل ریسک شایعی برای زیادتر مریضی های موجود باشند. رادیکال های آزاد مسئول کم شدن قدرت سیستم ایمنی جسم هستند و می توانند ضرر غیر قابل انکاری بر روی جسم وارد نمایند.

جواب طبیعی جسم به ضرر رادیکال های آزاد، ایجاد آنزیم های آنتی اکسیدانی است که از ضرر این رادیکال های آزاد به جسم پیشگیری می کند. اگر موانعی که رادیکال های آزاد ایجاد می کنند به اندازه به اندازه بزرگ باشند، انتی اکسیدان ها نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند.

  1. معالجه طبیعی دیابت:

در سال ۲۰۱۴، دانشمندان تلاش کردند تاثیر روغن اسطوخودوس بر روی میزان قند خون را مورد تحقیق قرار دهند و ببینند این روغن قادراست در جلوگیری و معالجه دیابت سودمند باشد یا نه.

در طول مطالعه ۱۵ روزه بر روی حیوانات، نتایج به دست آمده توسط پژوهشگران خیلی شگفت انگیز بود. روغن اسطوخودوس جسم را از علامت های دیابتی زیرمراقبت کرده بود:

  • زیاد شدن میزان قند خون (نشان دهنده دیابت)
  • آشفتگیات متابولیکی (به ویژه متابولیسم چربی ها)
  • زیاد شدن وزن
  • تهی سازی آنتی اکسیدان های کبد و کلیه
  • نارسایی کبد و کلیه
  • lipoperoxidation کبد و کلیه (وقتی که رادیکال های آزاد چربی های الزامی را از غشاهای سلولی می دزدند)

اگرچه برای درک توانایی کامل روغن اسطوخودوس برای جلوگیری یا برعکس کردن دیابت به تحقیقات زیادتری احتیاج است اما نتایج این مطالعات خیلی دلگرمیوارکننده بوده و نشان می دهد اسطوخودوس فایده معالجه ای دارد. برای مصرف این روغن برای دیابت، ان را به طورمحلی بر روی گردن و قفسه سینه خود بمالید، آن را در منزل پخش نمایید یا از مکمل های موجود بهره ببرید.

  1. خوب شدن خلق و خو و کم شدن استرس:

در سال های اخیر روغن اسطوخودوس به دلیل توانایی منحصر به شخصش در برابر ضرر های نورولوژیکی خیلی مورد توجه مردم قرار گرفته است.

به طور قدیمی این روغن برای معالجه مسائلی همانند میگرن، استرس، نگرانی و افسردگی به کار می رود. به همین خاطر تحقیقات بیشتری در این حوزه انجام شده است. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد مصرف مکمل های این گیاه به صورت کپسول ۸۰ میلی گرمی قادراست نگرانی، آشفتگیات خواب و افسردگی را تسکین بقسمتد.

برای کم شدن علامت های استرس و خوب شدن خواب، در دستگاه بخور اسطوخودوس بریزید و قبل از خواب آن را در اتاق خود بگذارید. همینطور می توانید روغن اسطوخودوس را بر روی پشت گوش ها بمالید و شب خواب راحتی داشته باشید.

  1. پشتیبانی از عملکرد مغز:

مزایای نورولوژیکی روغن الزامی اسطوخودوس به توانایی آن برای معالجه افسردگی و خوب شدن خلق و خو ختم نمی شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد این روغن به عنوان معالجه طبیعی برای مریضی آلزایمر به کار می رود. مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد استشمام بخار روغن اسطوخودوس قادراست از استرس اکسیداتیو مغز پیشگیری کند و آشفتگیات شناختی را خوب شدن بقسمتد.

برایمراقبت از سیستم عصبی خود با روغن اسطوخودوس، آن را در دستگاه بخور بریزید، بوی آن را استشمام نمایید یا آن را به طورمحلی بر روی پشت گردن بمالید.

  1. معالجه زخم و سوختگی:

روغن اسطوخودوس قرن هاست که به دلیل فایده ضد میکروبی خود برای جلوگیری از عفونت های متعدد و جنگیدن با آشفتگیات قارچی و باکتریایی مورد مصرف قرار می گیرد. در حقیقت بیش از ۱۰۰ مطالعه موجود نشان می دهد روغن اسطوخودوس در این تقویت خیلی سودمند خواهد بود.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد روغن اسطوخودوس قادراست روند معالجه زخم، بریدگی، سوختگی و خراش ها را سرعت قسمتیدن به نماید. قسمت اصلی این سرگذشت به دلیل وجود مواد ضد میکروبی است که در این روغن یافت می شود.

  1. ترویج و خوب شدن تندرستی پوست و مو:

روغن اسطوخودوس به دلیل فایده آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی خود که به همراه روغن حاملی همانند روغن نارگیل، جوجوبا و روغن دانه انگور به کار می رود قادراست مزایای بیشتری برای پوست داشته باشد. مصرفمحلی از این روغن قادراست تقویت پوستی متعددی همانند زخم ها تا بازتاب های آلرژیک، آکنه و لکه های وابسته با پیری را خوب شدن بقسمتد.

فایده ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این روغن قادراست تقویت پوستی را مناسبتر کند و علامت های پیری را معکوس نماید.

برای مصرف این روغن برای تندرستی پوست می توانید سه الی چهار قطره از ان را با یک دوم قاشق چایخوری روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب نمایید و بر روی ناحیه مددید بگذارید و ماساژ دهید. شما می توانید روغن اسطوخودوس را به ترکیب شستشوی صورت یا جسم اضافه نمایید.

پیشنهاد می شود روغن اسطوخودوس را با روغن الزامی کندر ترکیب نمایید و آن ها در صبح روی صورت بمالید. اینکار به کم شدن التهاب و علامت های پیری همانند لکه های تیره پوست یاری می کند. مطالعات موجود نشان می دهد روغن اسطوخودوس به همراه دیگر روغن های الزامی همانند روغن رزماری و آویشن قادراست آلوپسی آره‌تا را خوب شدن بقسمتد و ریزش مو را کمتر نماید.

  1. تسکین سردرد:

اگر جزو میلیون ها نفری هستید که با سردردهای تنشی و میگرن دست و پنجه نرم می نمایید روغن اسطوخودوس قادراست معالجه طبیعی و خانگی اثربخشی برایتان باشد. این روغن یکی از روغن های عالی برای گونه های سردرد است زیرا سبب آرام سازی و تسکین تنش می شود. این روغن هنظیر آرام قسمت و ضد نگرانی عمل می کند.

یکی از اثربخشترین شیوه ها و معالجه های خانگی برای سردرد ترکیب دو قطره از روغن اسطوخودوس و دو قطره روغن نعناع فلفلی و مالیدن آن به پشت گردن و گیجگاه است. پخش کردن روغن اسطوخودوس و استشمام بوی آن قادراست به تسکین سردرد یاری کند.

  1. خوب شدن خواب و معالجه بی خوابی:

از آنجایی که روغن اسطوخودوس هنظیر روغن یاسمن فایده آرام قسمتی دارد قادراست معالجه اثربخشی برای بی خوابی باشد. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ مادران را پس از زایمان به گروه کنترلی و گروه تداخلی تقسیم کردند. گروه تداخلی قبل از خواب برای هشت هفته و ۴ بار در هفته، روغن اسطوخودوس را استشمام کردند. خانم های که از این روغن مصرف کرده بودند خوب شدن قابل توجهی در کیفیت خوابشان داشتند. مطالعات متعددی شبیه همین مطالعه انجام شده و نشان می دهد روغن اسطوخودوس خیلی آرام قسمت و تسکین قسمت است و قادراست بی خوابی را معالجه کند.

استشمام بوی روغن اسطوخودوس قادراست آشفتگیات خوابی را کم شدن دهد و کیفیت و طول خواب را خوب شدن بقسمتد، با بی خوابی جنگیدن کند و تندرستی کلی جسم را خوب شدن بقسمتد. بر خلاف داروهای آرام قسمت، این روغن سبب ایجاد پیامد جانبی ناخواسته نمی شود. روغن اسطوخودوس قادراست تندرستی فیزیکی و روحی را خوب شدن بقسمتد.

برای اینکه بتوانید کیفیت خواب خود را خوب شدن بقسمتید، روغن اسطوخودوس را قبل از خواب یا در طول خواب در دستگاه بخور بریزید. می توانید ۳ الی ۵ قطره از آن را به طور مستقیم بر روی گردن، قفسه سینه و گیجگاه بمالید. مصرف حمام روغن اسطوخودوس و یک عهده نمک اپسوم قادراست شیوه اثربخش دیگری برای خوب شدن خواب و آرام کردن جسم باشد. ترکیب روغن اسطوخودوس، روغن بابونه رومی و روغن منیزیم مناسبترین ترکیب برای خوب شدن خواب است. می توانید این ترکیب را پشت گردن و دست بمالید تا بتوانید حس آرامی داشته باشید.

  1. تسکین درد:

مطالعات متعدد نشان می دهد روغن اسطوخودوس قادراست یک مسکن طبیعی برای دردهای مردم باشد. با مالیدن این روغن در ناحیه مددید، التهاب و شدت درد کمتر می شود و همین امر علامت ها را خوب شدن می قسمتد.

یکی از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد اعمالمحلی روغن اسطوخودوس شدت درد در طول قرار دادن سوزن دیالیز را کم شدن می دهد. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که روغن اسطوخودوس قادراست گزینه مناسبی برای کم شدن درد در زمان قرار دادن سوزن دیالیز باشد که سبب ایجاد ترس و نگرانی در بیماران دیالیزی می شود.

  1. معالجه تکمیلی برای سرطان:

یکی از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد اروماتراپی به ویژه وقتی که از روغن اسطوخودوس مصرف می شود قادراست به بیماران مبتلا به سرطان یاری کند با استرس، وضعیت تهوع، درد مزمن و افسردگی جنگیدن نمایند.

از آنجایی که روغن اسطوخودوس برای برانگیختن سیستم ایمنی، زیاد شدن و خوب شدن خلق و خو، خوب شدن خواب و جنگیدن با استرس عمل می کند قادراست یک فاکتور معالجه ای باشد. ماساژ دادن روغن اسطوخودوس بر روی پشت گردن، قفسه سینه، دست و گیجگاه قادراست تاثیر آرام قسمتی بر روی جسم داشته باشد. اگر دردی در مفاصل دارید یا در موقعیت تزریق دردی را احساس می نمایید می توانید دو الی سه قطره از این روغن را در ناحیه مددید ماساژ دهید.

برای تسکین استرس و نگرانی، خوب شدن خواب ، روغن اسطوخودوس را بخور نمایید یا آن را به طور مستقیم استشمام نمایید. اینکار قادراست قبل و بعد از جراحی ها و شیمی معالجه ای اثربخش باشد.

روغن گیاه اسطوخودوس چه مزایایی دارد؟

از کجا می توان روغن اسطوخودوس را خریداری کرد؟

وقتی که می خواهید این روغن را خریداری نمایید مطمئن شوید که از برند خیلی با کیفیت خرید می نمایید که درجه معالجه ای دارد و ارگانیک است. در این تقویت روغن اسطوخودوس با مواد شیمیایی ترکیب نشده است. اگر قصد دارید روغن اسطوخودوس را میل نمایید یا به صورتمحلی به کار ببرید این موضوع از ارزش خیلی بیشتری برخوردار خواهد بود.

پیامد جانبی روغن اسطوخودوس:

برای زیادتر مردم مزایای این روغن خیلی بیشتر است و می توانند از آن به صورت امن مصرف کنند. با اینحال تحقیقات بیشتری بر روی تداخلات روغن اسطوخودوس با داروها یا استفاده آن در خانم ها باردار انجام نشده است. در بعضی از تقویت بایست از روغن اسطوخودوس با احتیاط مصرف نمایید و قبل از استفاده با یک دکتر مشورت نمایید:

  • تداخلات دارویی: اگر در حال حاضر دارویی برای آشفتگیات وابسته با خواب یا افسردگی استفاده می نمایید بایست بدانید که اسطوخودوس قادراست اثربخش بودن این داروها را زیاد شدن دهد. حتی اگر از داروهای خواب بدون نسخه مصرف می نمایید بایست بدانید که اسطوخودوس زیادتر مردم را به خواب می برد و قادراست آن ها را خواب آلوده کند. مناسبتر است روغن اسطوخودوس را به همراه مکمل های دارویی یا مکمل های وابسته با خواب ترکیب ننمایید. اگر قصد دارید تحت جراحی قرار گیرید و بیهوش شوید مناسبتر است از روغن اسطوخودوس مصرف ننمایید.
  • خانم ها باردار: روغن اسطوخودوس برای خانم ها باردار و شیرده به طورکلی امن در دید گرفته می شود. زیرا قادراست تاثیر آرام قسمت بر روی عضلات داشته باشد و بر روی میزان هورمون ها تاثیر بگذارد. در سه ماهه سوم بارداری از روغن اسطوخودوس مصرف ننمایید. مناسبتر است قبل از هر کاری با دکتر خود مشورت نمایید تا مطمئن شوید این روغن برای شما امن است.
  • بچه ها: روغن اسطوخودوس برای مصرف در بچه ها نیز به طور کلی امن در دید گرفته می شود هر چند بعضی از بی قراری ها در مورد تاثیر روغن اسطوخودوس بر روی میزان هورمون ها وجود دارد. اگرچه شواهد قوی در این مورد وجود ندارد اما پدرومادر مناسبتر است از این روغن برای بچه ها کم سن و سال مصرف نکنند.
  • میل کردن روغن اسطوخودوس: مطالعات در مورد تاثیر مالیدن این روغن بر روی پوست یا استشمام آن وجود دارد. علامت های منفی زمانی که سه قطره از این روغن با روغن حامل ترکیب می شود و روی پوست قرار می گیرد وجود ندارد. با اینحال مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد روغن اسطوخودوس را به اندازه ۸۰ الی ۱۶۰ میلی گرم بدون پیامد جانبی می توان میل کرد هر چند علامت های  روده ای امکان پذیر است رخ دهد. تا جایی که می توانید استفاده این روغن برای میل کردن را کمتر نمایید و اگر مسائل گوارشی دارید از آن مصرف ننمایید. تداخلات خوراکی برای روغن اسطوخودوس وجود ندارد.

قبل از مصرف روغن اسطوخودوس به صورت وسیعتلاش کنی یک قطره از آن را در ناحیه ای کوچک از پوست‌تان تست نمایید تا در صورت وجود هرگونه بازتاب آلرژیک از آن آگاه شوید.