سندرم پای بیقرار چیست و چه نشانه هایی دارد؟ (15 درمان پای بی قرار) | مجله سلامت و دانلود مداحی

ناشر : دانلود مداحی

سندرم پای بیقرار چیست و چه نشانه هایی دارد؟ (15 درمان پای بی قرار) | مجله سلامت و دانلود مداحی


هیچ معالجه ای برای سندروم پای نگران وجود ندارد.

سندروم پای نگران آشفتگی عصبی است که سبب ایجاد درد، کشش، سوزش، پیچش و دیگر احساسات ناشایست در پای شخص می‌شود. همین موارد سبب می‌گردد شخص ناچار شود پاهای خود را حرکت دهد.

تقریبا ۱۰ درصد از آمریکایی‌هایی که با این تقویت دست و پنجه نرم می‌کنند، مدیریت علامت‌هایی که قادراست خواب آن‌ها را خراب کندو بر روی کیفیت زندگی اثر داشته باشد، برایشان به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

البته داروهای تایید شده‌ای برای این مریضی وجود دارد و قادراست اثربخش باشد اما پیامد جانبی حاصل از این داروها همانند خستگی، خشکی دهان، زیاد شدن وزن و قدرت ممحدودهه شده‌ی آن‌ها سبب شده است که مردم به دنبال روش‌های طبیعی برای معالجه این آشفتگی باشند. عملکرد این داروها امکان پذیر است بعد از دو یا سه سال از بین برود.

هرچقدر که پیرتر می‌شوید، علامت‌های این آشفتگی نیز بدتر می‌شود درنتیجه نمایان کردن راه‌های جانشین برای مدیریت آن قادراست ایده مناسبی باشد. درست اینجاست که موضوع اندکی پیچیده‌تر می‌شود.

معالجه‌های طبیعی خیلیی برای سندروم پای نگران وجود دارد ، بعضی از این معالجه‌ها شامل یک داستان قدیمی در مورد همراه دارا بودن صابون قبل از خواب یا آشامیدن آب تونیک است. به همین خاطر مقالات تحقیق شده در مجله دکتری معالجهگاه خواب، به دنبال ارزیابی معالجه‌های خانگی هستند تا بتوانند معالجه‌های اثربخش را از خیالات جدا کنند.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که یک شیوه واحد برای تمام مردم وجود ندارد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و بعضی از درمآنانی طبیعی اثربخش برای سندروم پاینگران را بیان کنیم.


علامت های سندرم پای بیقرار

سوال: از کجا بدانم سندرم پای بیقرار دارم؟

پاسخ: شب‌هایی است که کیفیت خواب‌تان کاملا پایین و ناآسان کننده است اما اگر غلت زدن و چرخیدن برای‌تان زیادتر دردناک است تا عاجزکننده، پس امکان پذیر است جزو مردمی باشید که از مریضی “سنرم پای بیقرار” رنج می‌برند( به نام مریضی ویلیس اِکبوم هم شناخته می‌شود).

یک نشانه عمده برای این سندرم وجود دارد: میل به حرکت پاها، چه واقعا حرکتشان بدهید یا ندهید این اتفاق اکثر موقع استآسان می افتد و با حرکت تسکین می یابد و زیادتر هم عصرها یا شب‌ها رخ می‌دهد تا صبح‌ها. برای برخی از مردم، این درد در بازوها هم قادراست باشد.

این درد با خیلیی از گونه های ناراحتی درپاها یا بازوها فرق می‌کند چون همواره دردهای دیگر با استآسان دادن و حرکت ندادن مناسبتر می‌شوند نه با حرکت دادن‌شان.


علت سندرم پای بیقرار چیست؟

با توجه به این نشانه ها و رد کردن دیگر علت ها بالقوه درد نظیر آرتریت یا دردعضلانی دراثر استفاده داروی استاتین، شناسایی این سندرم نسبتا آسان است. تحقیق سوابق دکتری برای رد کردن دیگر دلیل‌ها، باارزش است و قادراست اطلاعات باارزشی را آشکار کند که احتمال دارا بودن این سندرم را فاش می‌کند.

محدوده ۵۰ درصد موارد، این مریضی خانوادگی است و کاری نمی‌توانید درموردش بنمایید چون آن را به ارث می‌برید. اما قادراست به مریضی‌های ویژهی هم مربوط باشد، مخصوصا فقدان آهن یا نارسایی مزمن کلیه.

سندرم پای بیقرار امکان پذیر است به فقدان ذخیره آهن در مغز مربوط باشد که سبب مکانیسم ضعیف سرایت آهن به طرف دیوارهای خونی مغز می‌شود. آهن، مادهی الزامی برای چگونگی عملکرد گریزسان‌های عصبی، مخصوصا دوپامین، در مغز است. نه تنها فقدان آهن اکثر منجر به سندرم پای بیقرار می‌شود بلکه اگر مبتلا به این سندرم باشید، و فقرآهن هم داشته باشید، نشانه ها به‌طور عمومی بدتر هم می‌شوند.

سندرم پای بیقرار قادراست در هر مرحله‌ای از زندگی روی دهد، حتی در دوران کودکی. اما زیادتر در خانم ها در سنین آماده حاملگی مشاهده می‌شود، شاید علتش این باشد که فقدان آهن خفیف اکثر در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. آقایان بالاتر از ۴۰ سال هم دربرابر این سندرم هستند.


در دنباله به تحقیق ۱۵ معالجه احتمالی برای سندرم پای نگران می پردازیم:

۱. اندکی آهن میل کنید:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که یک سوم از بیماران مبتلا به این آشفتگی را می‌توان با مکمل‌های آهن معالجه کرد. درست هنظیر مریض قلبی که بایست میزان کلسترول خون خود را به مناسبی بداند، مردم مبتلا به این آشفتگی نیز بایست میزان فریتین خود را بدانند.

فریتین به پروتئینی اطلاق می‌شود که آهن را در مغز ذخیره می‌کند. البته قبل از استفاده حتی مقادیر اندکی از آهن و دیگر مواد معدنی همانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم و فولات مناسبتر است با دکتر خود مشورت نمایید زیرا استفاده خودسرانه این مواد قادراست توانایی جسم شما را برای مصرف دیگر مواد معدنی مختل کند یا اینکه سبب ایجاد سمیت در جسم گردد.


۲. رژیم خوراکی خود را تغییر دهید:

امحل حساسیت مواد خوراکی را در دید بگیرید. زیادتر مردم با توقف مواد گلوتن دار نتایج خیلی عالی گرفتن کرده‌اند. البته این بدان معنا نیست که گلوتن قادراست این آشفتگی را معالجه کند اما امکان پذیر است بعضی از جواب‌های خودایمنی را که در جسم وجود دارد و سبب برانگیختن سندروم پای نگران درشخص می‌شود را معالجه نماید.

معالجه حساسیت‌های خوراکی خیلی باارزش است و قادراست برروی دیگر تقویت تندرستی جسم شما اثر گذار باشد. بعضی از مردمی که دارای تقویت ویژهی همانند پرفشاری، دیابت، پوکی استخوان یا آشفتگی تیروئیدی هستند بایست به این مطلب توجه داشته باشند. اگر این تقویت کنترل نشود، امکان پذیر است علامت‌های پای نگران را بدتر کند.


۳. حرکت نمایید:

مناسبتر است هر روزه حرکات متفاوتی را انجام دهید. این حرکات قادراست قسمتی از برنامه ورزشی شما باشد. ورزش کردن با ازاد کردن اندورفین، کشش عضلات، تاندون‌ها و پشت زانوها قادراست به آرامش ذهن شما یاری کند.

در یک آزمایش ۱۲ هفته‌ای، شرکت کنندگان علامت‌های سندروم پای نگران خود را با انجام جلسات ورزش و تمرینات ایروبیک سه جلسه‌ای در هفته کمتر کردند.

انجام یوگا به ویژه قادراست علامت‌های این آشفتگی را مناسبتر کند و بعد از هشت هفته خواب مناسبتری برای شخص به ارمغان بیاورد. مناسبتر است این تمرینات صبح زود انجام شود زیرا انجام ورزش در ساعت‌های پایانی روز قادراست علامت‌های آشفتگی را در بعضی از مردم بدتر نماید.


۴. پریشان نباشید:

سندروم پای نگران در زیاد شدن نگرانی مردمی که به این آشفتگی نیز مبتلا هستند بدنام شده است. بی قراری‌هایی همانند “کاش امشب این اتفاق نیفتد” ، “شرط می‌بندم امشب این اتفاق خواهد افتاد” قادراست علامت‌های این آشفتگی را بدتر کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، گونه های اثربخش برانگیختن ذهنی همانند پازل، خواندن کتاب، بازی‌های فکری، کارهای کامپیوتری، بافندگی و مکالمات معنادار قادراست به شما یاری کند.


۵. مغز خود را آموزش دهید:

تکنیک‌های کم شدن استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، قادراست برای مدیریت علامت‌های سندروم پای نگران سودمند باشد. با این رویکرد، مردمی که مبتلا به این آشفتگی هستند می‌توانند فکرها استرس‌زای خود را کم شدن دهند و در عوض به خودشان اجازه دهند فکرهای تازه به ذهنشان وارد شود.

در این گونه روش به مردم آموزش داده می‌شود در مقابل فکرهاهای منفی مقاومت کنند. وقتی که فکرها منفی به ذهن شخص می‌رسد بایست با خود بگوید: “می‌دانم که این تقویت وجود دارد و به سراغ من خواهد آمد، من آن را می‌پذیرم وتلاش می‌کنم با آن مقاومت کنم.”

بر اساس مطالعات انجام شده در مجله ذهن آگاهی در سال ۲۰۱۵ ، یک برنامه شش هفته‌ای از این روش توانسته است کیفیت خواب، شدت علامت‌ها، کیفیت زندگی و تندرستی کلی ذهن را خوب شدن بقسمتد.


۶. داروهای خود را تحقیق نمایید:

بعضی از داروها قادراست سبب ایجاد یا بدتر شدن علامت‌های این آشفتگی گردد.

بعضی از این داروها شامل آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد افسردگی ، ضد استفراغ (ضد تهوع)، و داروهای ضد روان پریشی است. همیشه مطمئن شوید که دکتر شما در مورد همه ی داروهای استفادهی اطلاع به اندازه داشته باشد.هرگز استفاده یک دارو را بدون اطلاع دکتر قطع ننمایید.


۷. از ماساژهای آرام مصرف نمایید:

وقتی که بخشی از جسم شما اسیب می‌بیند، آغاز به ماساژ دادن آن می‌نمایید، بعضی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ماساژهای آرام قادراست علامت این آشفتگی را نیز کم شدن دهد. حتی مالش‌های روش و لمس کردن پا قادراست در کم شدن علامت‌ها سودمند و اثربخش باشد.

به همین خاطر پوشیدن جوراب ساق بلند برای فشرده سازی یک ساعت قبل از خواب نیز امکان پذیر است نشانه ها را تسکین دهد.


۸. از روابط عاطفی مصرف نمایید:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که درگیری در یک ارتباط عاطفی و دارا بودن یک ارتباط زناشویی مناسب قادراست علامت‌های حاصل از این آشفتگی را کم شدن دهد.

بعضی از بیمارن گزارش کرده اند که هر فعالیت فیزیکی توانسته درد آن‌ها را خوب شدن بقسمتد اما مردم خیلیی بر روی فرآیند ارگاسم و اثر آن بر روی کم شدن درد تاکید داشته‌اند. هیجانات زناشویی امکان پذیر است ازادسازی دوپامین و اپی نفرین را برانگیختن کند.


۹. موقعیت خود را نیز در دید بگیرید:

شواهد نشان می‌دهد که نحوه قرار گیری در رختخواب نیز امکان پذیر است بر روی این آشفتگی اثر داشته باشد.

پوشش‌هایی که شدیدا زیر تشک جمع شده‌اند امکان پذیر است نوک انگشتان پای شما را اذیت کنندو سبب برانگیختن این سندروم گردد. تا جایی که می‌توانید رختخواب خود را شل نگه دارید و به پاهای خود اجازه دهید در یک موقعیت طبیعی استآسان کنند.


۱۰. یک آشامیدنی میل کنید:

انجمن‌های آنلاین لبریز از توصیهات متفاوت در مورد آشامیدنی‌های مختلف است. مثلا بعضی باور دارند آشامیدن آب تونیک قادراست اثر بیشتری بر روی این آشفتگی داشته باشد.

اگرچه بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که این مورد نقادراست سودمند و کارساز باشد. بعضی از مردم هر روزه ۵۶ گرم آب تونیک استفاده می‌کنندو از نتایج حاصل نیز خیلی خشنود هستند.


۱۱. استفاده محرک‌ها را کنار بگذارید:

استفاده کافئین، الکل و یا نیکوتین قادراست علامت‌های سندروم پای نگران را بدتر کند.

در مطالعه‌ای که انجام شده است، مردمی که سیگاری نبودند و الکل کمتری استفاده می‌کردند، علامت‌های کمتری نیز داشتند.

بنیاد سندروم پای نگران پیشنهاد می‌کند استفاده الکل و مواد کافئین دار بعد از ساعت ۶ عصر ممحدوده شود.


۱۲. از دستگاه‌های دیجیتال مصرف نمایید:

دستگاهی به نام رلکسیس در بازار وجود دارد که قادراست به عنوان یک معالجه غیر دارویی اثربخش باشد. این دستگاه دارای یک پد است که ارتعاشات خیلی اندکی را برای پا فراهم می‌کند.

پیشرفت دهندگان رلکسیس، گزارش کرده‌اند که این دستگاه هنظیر داروهای استفادهی قادراست برای معالجه سندروم پای بیقرار سودمند باشد اما مطالعات مستقل درصد موفقیت بالایی برای این دستگاه گزارش نکرده‌اند.


۱۴. یک صابون به همراه خود داشته باشید:

شاید این ایده اندکی خنده دار و احمقانه به دید برسد اما این مورد قادراست به کم شدن گرفتگی عضلانی شبانه پا یاری کند. بعضی از کارشناسان نیز بر این باورند که صابون قادراست برای کم شدن درد سودمند باشد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که صابون شامل روغنی است که تبخیر می‌شود و سبب باز شدن رگ‌های خونی و در نهایت کم شدن علامت‌های مریضی می‌گردد.


۱۵. درجه حرارت را تغییر دهید:

بعضی از بیماران درجات متفاوتی از موفقیت را با مصرفحمام آب گرم ، حمام سرد ، حمام جت، حمام پا ، مصرف متناوب از کمپرس سرد و گرم، اضافه کردن پراکسید هیدروژن، سولفات منیزیم ، جوش شیرین، نمک دریایی و روغن‌های الزامی گزارش کرده‌اند.

یک حمام گرم قادراست آرامش قسمت باشد و ذهن مردم را از مریضی موجود دور ‌کند. اگر کسی معتقد است که حمام آب گرم یا سرد قادراست سبب کم شدن درد در پاها شود حتما این موضوع رخ خواهد داد زیرا او می‌خواهد که این اتفاق بیفتد. ذهن و جسم او برای رسیدن به این موضوع مصمم است.