دیابت مزمن چیست؟ عوارض آن و نحوه پیشگیری از تبدیل به بیماری دیابت | مجله سلامت و دانلود مداحی

ناشر : دانلود مداحی

دیابت مزمن چیست؟ عوارض آن و نحوه پیشگیری از تبدیل به بیماری دیابت | مجله سلامت و دانلود مداحی


شاید شما در حال حاضر نشانه ها اولیه دیابت را نشان ‌دهید، اما هنوز برای تغییر روند دچار به مریضی و بازیابی تندرستی خود دیر نشده.

این موقعیت را تصور نمایید‌: زمانی برای چکاپ سالیانه خود به پزشک رجوع می‌نمایید، او از شما می‌خواهد تا بنشینید و به توضیحات وی در مورد نتیجه آزمایش خونتان گوش نمایید‌؛ اینجاست ‌که می‌شنوید که شما به دیابت مزمن مبتلا هستید‌!

شاید در ابتدا شوکه شوید یا باور ننمایید. حس می‌نمایید حالتان مناسب است. کم کردن وزنتان کار مناسبیست، اما دیابت مزمن؟ این دیگر شوخی‌بردار نیست.

تشخیص دچار به دیابت مزمن یعنی قند خون شما بالاتر از حد متداول است‌، اما نه اینقدر بالا که بتوان به آن دیابت گونه ۲ گفت‌. اگر در زندگی خود تغییرات ضروری برای کنترل قند خونتان را اعمال ننمایید، امکان پذیر است ظرف ۱۰ سال به دیابت گونه ۲ مبتلا شوید. ضرر قند خون بالا به قلب و عروق شما امکان پذیر است از همین حالا آغاز شده باشد.


اگر ویژگی‌های زیر را دارید، در ریسک دچار به دیابت مزمن و دیابت گونه ۲ هستید‌:
  • اضافه وزن با BMI‌‌ زیادتر از Û²Ûµ
  • عدم فعالیت کافی
  • تاریخچه دچار به دیابت گونه Û² در خانواده
  • نژاد آفریقایی – آمریکایی، اسپانیایی‌، سرخ‌پوست‌، آسیایی – آمریکایی یا بومی جزایر اقیانوس آرام
  • فشار خون بالا
  • مقدار HDL یا کلسترل “مناسب” پایین در خون
  • مقدار تری‌گلیسرید بالا در خون

دیابت سبب می شود تا قند اضافی به جای ورود به سلول‌ها، در خونتان جمع شدنیابد. با گذشت وقت این امر قادراست سبب بروز مسائل متفاوتی مثل مریضی‌های کلیوی، چشمی، قلبی‌ و عروقی شود‌. تنها کار ضروری برای از بین بردن دیابت مزمن، مدیریت قند خون است‌.


قند خون و دیابت

قند خون شما که گلوکز هم ندلگرمیه می‌شود، از طریق میل کردن خوراکی تامین می‌شود. این ماده در سلول‌ها برای غذا و تولید انرژی استفاده می‌شود. هورمون انسولین که از لوزالمعده ترشح می‌شود وظیفه کنترل قند خون را به پیمانه دارد‌. این هورمون همینطور دستور فرآوری گلوکز را به کبد می‌دهد.

زمانی این سیستم به مناسبی عمل کند، قند خون شما در ممحدودهه‌ ثابت و معینی قرار خواهد گرفت. زمانی به دیابت مزمن مبتلا می‌شوید‌، این تفاکتورات پیچیده در بدنتان گرفتار مسئله می‌شود. علت این امر قادراست ضعف لوزالمعده در تولید انسولین یا مقاومت سلول‌های جسم در برابر این هورمون یا هر ۲ مورد به صورت هموقت باشد‌.


راهکار رویارویی با این مسئله

آیا دیابت مزمن حتما تبدیل به دیابت می‌شود؟ خیر‌! شما با انجام اعمالی ساده می‌توانید میزان قند خون خود را به ممحدودهه معیار برسانید‌.


کارهایی که بایست انجام دهید:
  1. خوراکی ی مناسبتری میل کنید‌. خوراکی ‌هایی استفاده نمایید که چربی و کالری کم و فیبر بیشتری دارد، مثل سبزی و میوه و غلات
  2. تحرک داشته باشید‌. حداقل ۵ روز در هفته بین نیم ساعت تا یک ساعت فعالیت فیزیکی داشته باشید‌.
  3. اضافه وزن خود را ازبین ببرید‌. اگر اضافه وزن دارید، کم شدن ۵ الی ۱۰ درصد از وزنتان ریسک دچار به دیابت گونه ۲ را کم شدن می دهد.

هرچند که انجام این کار‌ها آسان نیست‌، اما جلوگیری از دچار به دیابت اهمیت شرینی‌های نخورده و عرق‌های ریخته شده از سوی شما را دارد‌! افزون بر این‌، این تغییرات‌، صرف دید از ریسک دیابت‌، برای هر کسی که یک زندگی سالم و زیاد می‌خواهد، ضروری است‌. شما می‌توانید‌!


نظر های خودتون را برای دانلود مداحی قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد